فناوری انحصاری MSI Memory Force به صورت اختصاصی برای اورکلاک آسان حافظه رم مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق بایوس می تواند نشان دهد که ماژول های حافظه شما به چه میزان اورکلاک شده است. از سوی دیگر این فناوری به شما نشان می دهد که اورکلاک حافظه رم روی عملکرد سیستم شما تاثیرگذار بوده یا اینکه نیازی به تمرکز روی آن وجود ندارد.






مادربرد هایی که از فناوری MSI Memory Force پشتیبانی می کنند، یک نوار مانند نشانگر سوخت اتومبیل در سمت راست صفحه حافظه رم در بایوس وجود دارد که در صورت رفتن نشانگر به سمت چپ یا کوتاه شدن خطوط آن، به معنی ثبات بیشتر و عملکرد بهتر در حافظه به دلیل اورکلاک است. از سوی دیگر در صورتی که نشانگر با تعداد خطوط بیشتر به سمت چپ حرکت کند، نشان دهنده مفید نبودن اورکلاک برای ماژول های حافظه است.


















  • بخش تنظیمات فناوری MSI Memory Force را می توان در مسیر Overclocking\Advanced DRAM مشاهده کرد. همانطور که گفتیم، در سمت راست این بخش می توانید نوار نشانگر پایداری و تاثیر پذیری اورکلاک را مشاهده کنید.

ماژول های حافظه رم هر چه بیشتر اورکلاک شوند، این نوار نیز کوتاه تر می شود. این گراف در لحظه نشان می دهد که فناوری انحصاری MSI چگونه با فرکانس بالاتر حافظه تغییر می کند و هر چه بیشتر اورکلاک کنید، این نوار کوتاه تر می شود.


در این جا نمونه ای از فناوری Memory Force با فرکانس حافظه متفاوت مشاهده می شود و طول نوار با فرکانس متفاوت است.


فناوری انحصاری MSI Memroy Force نشانه ای از چگونگی اورکلاک حافظه است، اما به شما نمی گوید که چگونه اورکلاک می شود. برای بیشتر کاربران، اورکلاک حافظه آسان نیست. پیچیدگی این کار در این است که چه فرکانس حافظه ای را باید انتخاب کنید؟ و بهترین زمان تاخیر و ولتاژ کدام است؟ اینها فقط برخی از سوالات بسیاری از کاربران است که هنگام تلاش برای اورکلاک حافظه دارند.


با تشکر از مادربرد های MSI دیگر نیازی به نگرانی برای اورکلاک حافظه رم وجود ندارد. فناوری MSI Memory Force شرایطی را برای شما فراهم می سازد تا بدون هیچ زحمتی، حافظه رم را اورکلاک کنید. برای بهتر شدن اوضاع، فناوری ام اس آی از طریق نوار نشانگر، درست بودن کار را به شما نشان می دهد.



  • فناوری انحصاری MSI Memory Force فقط روی مادربرد های مجهز به چیپ ست Z490 ام اس آی کار می کند.
  • فناوری Memory Try It! پیشنهاداتی برای اورکلاک حافظه رم می دهد. به هر حال ضمانتی بابت پایدار بودن تمامی پروفایل ها به دلیل ساختار متفاوت ماژول های حافظه وجود ندارد.

اورکلاک کردن ماژول های حافظه با فرکانس 3600 مگاهرتز به فرکانس 4500 مگاهرتز با بهره گیری از دو فناوری Memroy Force و Memory Try It!






فناوری انحصاری Memory Try It! بیش از 100 پروفایل اورکلاک حافظه رم آماده برای تراشه های محبوب حافظه موجود در بازار از جمله سامسونگ، هاینیکس، Spectek، Nanya و PCS را ارائه می دهد. فناوری MSI Memory Try It! به صورت خودکار تراشه حافظه رم شما را تشخیص داده و چند پروفایل مناسب پیشنهاد می دهد.


کاری که شما باید انجام دهید، این است که باید از منوی کشویی یکی از پروفایل ها را انتخاب کرده و پایداری آن را تست کنید. در صورتی که پروفایل اعمال شده پایدار بود، فرکانس حافظه را بالاتر برده و زمان بندی را هم کمتر می کنید تا حداکثر فرکانس پایدار را پیدا کنید. همچنین می توانید برای پیدا کردن حداقل ولتاژ حافظه پایدار برای کیت حافظه خود تلاش کنید.






  • در این بخش مثالی از چگونگی اورکلاک کردن کیت حافظه ADATA XMP3600 را با استفاده از دو فناوری انحصاری Memory Try It! و Memory Force مشاهده می کنید.





با Memory Try It! آغاز کنید DDR4-3866 مگاهرتز
ابتدا از فرکانس 3866 مگاهرتز برای ماژول حافظه DDR4 شروع می کنیم که نباید روی مادربرد Z490 Unify دشوار باشد. دو پروفایل برای فرکانس DDR4-3866 پیشنهاد شده که شامل زمان بندی CL16 و CL17 می شود. توصیه می شود که ابتدا با زمان بندی CL17 شروع کرده و سپس زمان بندی را کاهش دهید.




















  • فناوری انحصاری Memory Try It! پروفایل های اورکلاک حافظه را ارائه می دهد. فقط یکی از آنها را امتحان کنید.







تست پایداری با MemTest


اکنون زمان تست پایداری اورکلاک حافظه رم است. می توانید با نرم افزار تست پایداری مانند AIDA64 یا MemTest که در این مقاله استفاده می شود، آزمایش کنید. نتیجه آزمایش ها نشان می دهند که سیستم ها با استفاده از پروفایل DDR4-3866 CL17 پایدار است. پهنای باند بخش خواندن بیش از 54000 مگابایت بر ثانیه نشان داده شده که حدود 41 تا 42 درصد بیشتر از پهنای باند فرکانس 2666 مگاهرتز و 6 درصد بالاتر از XMP 3600MHz است.








  • پهنای باند حافظه DDR-3866MHZ در نرم افزار AIDA64 به میزان 6 درصد بیشتر از XMP DDR4-3600 است. پهنای باند حافظه بسته به تنظیمات سیستم شما ممکن است متفاوت باشد.

















  • سیستم با پروفایل DDR4-3866 پایدار است.

زمانی که به بایوس برگردید، می توانید مشاهده کنید که نوار نشانگر با استفاده از پروفایل XMP 3600MHz نسبت به پروفایل پایه 2666MHz کوتاه تر شده است. این نشان می دهد که حافظه شما اورکلاک شده و عملکرد بهتری دارد.
















  • نوار نشانگر Memory Force با پروفایل DDR4-3866 کوتاه تر شده است.


همچنان به پروفایل DDR4-4500 فشار دهید




اکنون می توانید فرکانس بالاتری را امتحان کنید. پس از چندین تست، کیت حافظه ADATA 3600MHz که در این تست مورد استفاده قرار می گیرد، با پروفایل DDR4-4600 و زمان بندی CL-17-19-1 بوت می شود، اما سیستم پایدار نیست. پس از چندین تلاش و تغییر در زمان بندی، سرانجام به بالاترین فرکانس پایدار 4500MHz و زمان بندی CL-19-19-21 دست یافتیم.


به طور کلی، بخش هایی مانند CPU SA، CPU IO و کنترلر حافظه روی اورکلاک حافظه تاثیر گذار هستند. اگر سیستم شما با استفاده از پروفایل های فناوری انحصاری Memory Try It! پایدار نیست، می توانید سعی کنید تا پارامتر های CPU SA، CPU IO یا ولتاژ حافظه را به مرور افزایش دهید تا ببینید که مفید هستند یا اینکه با زمان بندی بالاتری سعی کنید.

















  • فرکانس DDR4-4600 با استفاده از Memory Force





  • با فرکانس DDR4-4500 و زمان بندی CL19-21-21 پایدار است.



مقیاس پهنای باند حافظه با فرکانس


بسیاری از کاربران ممکن است این سوال را در مورد چگونگی مقیاس پهنای باند با فرکانس حافظه را مطرح کنند. این دو نمودار نشان می دهد که هم پهنای باند و هم زمان تاخیر در نرم افزار AIDA64 با فرکانس حافظه مقیاس بندی می شوند. هر چه فرکانس بالاتر باشد، عملکرد نیز بهتر خواهد بود.








  • پهنای باند حافظه با فرکانس حافظه مقیاس بندی شده است.






  • زمان تاخیر حافظه نیز با فرکانس حافظه مقیاس بندی شده است.