ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2011/10/12
    نوشته ها
    8,237
    امتیازها
    138,596
    سطح
    100
    28,160
    مشاور انجمن

    بررسی کارت گرافیک Asus Matrix R9 280X ( تجربه ای نو با AMD)

    اورکلاک یک پردازنده یا کارت گرافیک در چند سطح مختلف می‌تواند صورت گیرد. اورکلاک ساده با یک خنک کننده مناسب و بدون افزایش ولتاژ قابل انجام است و می‌تواند اندکی به کارآیی نهایی بیفزاید. اما هرچه قدر که بخواهیم سطح اورکلاک را افزایش دهیم، باید از خنک کننده بهتری استفاده کرده و از خوب بودن قطعات مورد استفاده اطمینان حاصل کنیم. ایسوس در سری کارت‌های گرافیک Matrix همواره قصد داشته تا این اطمینان را در میان کاربرهای حرفه‌ای ایجاد کند که با داشتن این محصول محیط و ابزار مناسب برای ثبت رکوردهای مختلف را در اختیار دارند. جدید کارت گرافیک این سری R9 280X است که با همان سبک و سیاق قدیم و در بسته‌بندی بزرگ و حرفه‌ای ارائه شده است.


    ساختار همیشگی
    سری کارت‌های گرافیک Matrix چند ویژگی مشترک دارند. ابعاد بزرگ و نیاز به فضای زیاد، اتصال‌های برق اضافه بر نمونه استاندارد، پورت‌های تصویری بسیار متنوع، خنک کننده متفاوت و امکانات اورکلاک اختصاصی از جمله این موارد هستند و تمامی آنها در کارت گرافیک جدید R9 280X این سری نیز دوباره تکرار شده‌اند. در این مدل با دو اتصال هشت پین برای تامین برق این کارت گرافیک روبه‌رو هستیم (تصویر 1).



    نمونه استاندارد به یک اتصال هشت پین، یک شش پین و منبع تغذیه 550 واتی برای تامین برق نیاز دارد. توان مصرفی خود کارت گرافیک در حالت استاندارد حدود 250 وات است. همان‌طور که انتظار می‌رود ایسوس این مدل را نسبت به نمونه مرجع اورکلاک کرده و ابزارهای لازم برای اورکلاک بیشتر را نیز در نظر گرفته است. این ابزارها شامل دکمه‌های Safe Mode (برای برگرداندن تنظیمات به حالت اولیه)، دکمه‌های تغییر ولتاژ، افزایش سرعت فن (تصویر 2)



    و بخش‌های اختصاصی برای لحیم کردن بدون آسیب رساندن به کارت و به هدف افزایش بیشتر ولتاژ در زمان اورکلاک و همچنین بخشی برای خواندن ولتاژ می‌شوند (تصویر 3 و 4).





    پشتیبان تمامی این موارد مدار رگولاتور پیشرفته و بهینه 20 فازی است که امکان انتقال برق دقیق به بخش‌های مختلف کارت گرافیک را داشته و در ضمن عمر بالایی نیز دارد (تصویر 5).



    نرم افزار GPU Tweak نیز ابزار های لازم برای اورکلاک از سیستم عامل ویندوز را فراهم می‌کند. فرکانس پایه پردازنده گرافیکی به 950 مگاهرتز افزایش یافته و حداکثر فرکانس به 1/1 گیگاهرتز می‌رسد (صد مگاهرتز بیشتر از حالت استاندارد). مقدار حافظه گرافیکی سه گیگابایت و با فرکانس موثر 6400 مگاهرتز بوده و با رابط 384 بیتی با پردازنده گرافیکی در ارتباط است. چهار خروجی تصویر DisplayPort با پشتیبانی از خروجی تصویر 4K و دو خروجی تصویر DVI برای این کارت گرافیک در نظر گرفته شده است (تصویر 6).



    البته طبق اطلاعات منتشر شده به نظر می‌رسد این ویژگی با استفاده از Single Link کردن یکی از رابط‌های DVI امکان‌پذیر شده است. یک دکمه در کنار پل‌های CrossfireX وظیفه فعال کردن چهارمین پورت DisplayPort را بر عهده دارد (تصویر 7).



    خنک کننده
    ایسوس همچنان از همان خنک کننده همیشگی سری Matrix که حالا کمی قدیمی شده است استفاده می‌کند. این خنک کننده دارای دو فن بزرگ، دو هیت سینک آلومینیومی و پنج لوله انتقال حرارت است (تصویر 8).



    روی بقیه اجزای بورد کارت گرافیک نیز یک صفحه آلومینیومی نصب شده است و در ضمن پشت کارت گرافیک یک صفحه آلومینیومی دیگر هم وظیفه محافظت از قطعات و هم دفع بهتر گرما را بر عهده دارد. مانند دیگر کارت‌های گرافیک سری Matrix، این مدل نیز دارای دکمه‌ای اختصاصی برای افزایش سرعت فن تا حداکثر مقدار ممکن است. با آنکه این خنک کننده جزو تولیدات با کارآیی بالا به شمار آمده و قدرت بالایی در دفع گرما دارد، اما واقعاً برای چنین کارت گرافیکی با توان مصرفی 250وات کمی زیاد به نظر می‌رسد. همچنین نیاز به سه اسلات نیز محدودیت دیگری است که این خنک کننده ایجاد می‌کند. حتی اگر بحث خنک بودن کارت گرافیک در زمان اورکلاک را نیز در نظر بگیریم، بازهم می‌توان خنک کننده‌های قدرتمندی در بازار یافت که با اشغال دو اسلات از مادربورد و کیس، به انجام وظیفه می‌پردازند. به هر حال باید گفت این کارت گرافیک برای کسانی است که نمی‌خواهند دو عدد از این کارت گرافیک را روی مادربورد نصب کرده یا قصد دارند تنها یک عدد از این کارت گرافیک را با هدف اورکلاک خریداری کنند.

    کارآیی
    برای تست این کارت گرافیک از سیستمی شامل پردازنده Intel Core i5-4670K، مادربورد Gigabyte Z87X-D3H، هشت گیگابایت حافظه GSkill TridentX DDR3-2400، درایو های ADATA SX900 128GB و Apacer Turbo II 120GB و منبع تغذیه Green GP1235B استفاده کردیم. جدول زیر نتایج تست این کارت گرافیک را نشان می‌دهد:




    R9 280X در رقابتی تنگاتنگ با GTX 770 قرار دارد و در اکثر بازی ها با اختلاف چند فریم در پشت سر آن قرار می‌گیرد. با این حال در تست‌هایی همچون 3DMark که پیش از این کارت‌های گرافیک AMD امتیاز بیشتری کسب می‌کردند، بازهم شاهد کسب امتیاز بیشتر در مقایسه با تولیدات NVIDIA هستیم. در ضمن با نگاهی به تست LuxMark می‌بینیم که این سری از کارت‌های گرافیک کارآیی بسیار بالایی در پردازش‌های مرتبط با OpenCL دارد که باعث می‌شود این سری از کارت‌های گرافیک علاوه بر بازی‌ها، در امور پردازشی دیگر نیز مفید واقع شوند.

    نتیجه‌گیری
    یک ضرب المثل می‌گوید چیزی که درست کار می‌کند نیازی به بازنگری و تغییر ندارد. شاید ایسوس هم با توجه به همین مسئله، تغییری در ساختار کلی، خنک کننده و دیگر موارد این کارت گرافیک نداده و یک محصول دیگر از سری Matrix با همان سبک و سیاق قدیم ارائه کرده است. این کارت گرافیک نیز به خوبی از عهده وظایفی که بر عهده‌اش نهاده شده برآمده و نیاز کاربران هدف را به خوبی برآورده می‌سازد.

    اطلاعات تکمیلی


    لینک مطلب در وب سایت سخت افزار
    ویرایش توسط Reza Eshraghi : 2014/03/04 در ساعت 08:41





نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. Asus GT630 4Gb DDR3 V.S Asus GeForce GT650 1Gb DDR5
    توسط CSL در انجمن خرید، ارتقا و تعویض قطعات کامپیوتر
    پاسخ: 3
    آخرین نوشته: 2013/07/13, 23:35
  2. بررسی کارت گرافیک ASUS HD 7970 Matrix Platinum
    توسط saeid6574598 در انجمن اخبار، آموزش و بررسی کارت گرافیک
    پاسخ: 14
    آخرین نوشته: 2013/04/10, 16:59
  3. Asus rog matrix hd 7970 vs msi gtx 680 lightning
    توسط 7777 در انجمن اخبار، آموزش و بررسی کارت گرافیک
    پاسخ: 7
    آخرین نوشته: 2013/02/25, 23:39
  4. راهنمایی برای خرید matrix hd 7970-3gb plantinum edition
    توسط yaser1373 در انجمن خرید، ارتقا و تعویض قطعات کامپیوتر
    پاسخ: 5
    آخرین نوشته: 2013/01/03, 13:40
  5. بررسی کارت گرافیک Asus Matrix GTX 580 Platinum
    توسط Beni7192 در انجمن اخبار سایت سخت افزار
    پاسخ: 2
    آخرین نوشته: 2012/04/01, 06:19

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •